Ako zvýšite životnosť akumulátora

Upozornenie: Treba vedeť čo robíte.

Podseknutie nabíjacieho napätia:

Podľa výskumu na batteryuniversty.com zistili že ak nabijete o 0.1V na článok menej zvýšite o 300 počet cyklov tj vaša lítiová batéria vydrží z 500 na 800 cyklov to znamená že nabíjacie napätie bude 4.1V na článok miesto 4.2V. Ak by ste nabíjali s napätím 4.0V dosiahli by ste počet cyklov 1200.

Druhá stránka veci je dojazd ak znížite nabíjacie napätie 4.0V  tak aj dojazd znížite o 30%.

Každné zníženie 0.7V znamená že znížite dojazd o 10%

[4.30] [150–250] [110–115%]
4.25 200–350 105–110%
4.20 300–500 100%
4.15 400–700 90–95%
4.10 600–1,000 85–90%
4.05 850–1,500 80–85%
4.00 1,200–2,000 70–75%
3.90 2,400–4,000 60–65%
3.80 35–40%
3.70 30% a menej

Batériu musíte nabiť tak aby sa nedostávala do stavu úplneho vybitia napríklad pri 3.7V článkoch to je 3.1V (niektorí výrobcovia údavajú 2.8V)

V praxi to znamená že ak nabijete Li-ion akumulator len na 4.0V mali by ste doraziť do ciela aspoň pri napätí na článok 3.3V najlepšie nad 3.6V  = otázka je akú dlhú trasu prejdete ?

To zaleží na kapacite batérií 17Ah li-ion akumulátor bude na tom fajn určite lepšie ako 10Ah.

Ako podsekovať  napätie v praxi:

Sledovať napätie a odpojiť nabíjačku keď napätie dosiahne 4.0V na článok je nepraktické no veď robte to 1200 krát 🙂

Dobrým riešením sú rôzne DC-DC moduly pre zníženie napätia napríklad  pre 36V systém navolím 40V. To znamená že do DC-DC modulu pôjte 42V a z modulu do batérie pôjde 40V.

Potom je tu možnosť nastaviteľného napäťového relé na ktorom nastavím aby pri 40V rozpojilo obvod.

BMS a vyrovnavanie článkov dobre je potom času načas nabiť naplno aby sa vyrovnali články, alebo aspoň skotrolovať aby neboli rozhodené.

Tiež je dobré spraviť modul odnímateľný to znamená že ak od odpojím od nabíjačky môžem nabíjať elektrobicykel len nabíjačkou..

Kupujte akumulátory so značkovými článkami:

Kvalitné články = lepšia životnosť , poznám prípady kde sa rozmyšlalo týmto štýlom kupim z Aliexpressu 18650 Ultrafire články s kapacitou 5 000mAh a mám za 50€ batériu na elektrobicykel

– výsledok dojazd na koniec ulice = 1, článok už je vadný , 2-3 článok odpálený tri dni po oprave …takto nie …treba to robiť poriadne.

Vyberajte so značiek Panasonic,LG,Samsung,Sony,Sanyo tieto články sú testované a je kním datascheet tu je napríklad pri často používanom článku Samsung ICR18650-22P

Veľké batérie sú dobré  dnes sa predávajú elektrobicykle so 16-17Ah akumulátormi tieto baterky sú zatiaľ TOP a ich dojazd možno nevyužijete ale predsa ich odporúčam tu je dôvod:

Príklad máte rovnaké elektrobicykle X s 11Ah a  Y s 17.6Ah akumulátormi a majú aj rovnaké články napr samsung 22P  oba prejdú rovnakú trasu 30km a vydajú rovnaké množstvo elektriny  batéria s väčšou kapacitou má skryté výhody:

  • Rovnako dlhej jazde sa vyčerpá menej = dlhšia životnosť
  • Pri jazde do kopca (vyšší prúdový odber) sú nižšie prúdové nároky na jeden článok = dlhšia životnosť
  • Viac článkov môže absorbovať väčší prúd  = rýchlejšie nabitie ktoré nenamáha články
  • Nevýhoda je väčšia hmotnosť ale to kilo na viac sa na elektrobicykli stratí. 

Výmena batérí počas jazdy:

Ano mať dve baterky predlži životnosť  lebo kapacita je 2 násobná pre tých ktorý majú radi dlhé výlety je to dobrá voľba. Nevýhoda je že tú druhú baterku musíte brať zo sebou (miesto vo vaku).

Zhrnutie:

Vedomosti môžete použiť pri všetkých zariadeniach ktoré využívajú Li-ion akumulátor  okrem elektrobicyklov sú to hoverboardy elektro-kolobežky, notebooky , powerbanky a pod